7 goede voornemens voor het reclamevak in 2017

1. Geen gemijmer meer over de gouden tijden, toen klanten nog respect hadden voor copywriters, en een palmboom in het storyboard garant stond voor twee weken Barbados. Leven in het hier en nu: veel over gelezen, misschien dit jaar ook echt gaan doen?

2. Nét even wat minder pay-offs met ‘nét even’ erin. Consumenten moeten iets nieuws negen keer zo goed vinden voordat ze overwegen van hun vertrouwde product af te stappen. Niet nét even beter dus. (Heb ik ooit gelezen, het is 1 januari dus ik ben te moe om de bron op te zoeken.)

3. Niet meer alles bejubelen en RT’en waar het woord 3D-printer in voorkomt. De industrie heeft ook nog steeds geen 2D-printer gemaakt waar je niet wekelijks vloekend boven staat. Wordt 2017 het jaar dat we massaal de printerpasta uit het tapijt moeten peuren? Revolutie! En zoals onze stagiaire laatst zei voordat hij naar de wc vertrok: ik ben geboren met een 3D-printer.

4. Over stagiaires gesproken: minder artikelen over millennials en meer banen en stageplaatsen voor millennials. Je bent zelf ook een keer zonder ervaring en met een map vol nét even minder goeie ideeën begonnen, meneer de creatief directeur met je stoffige prijzenkast. En dan ook meteen kappen met dat woord millennials. Zoals ze zelf zouden zeggen: gast, serieus, millennials? Oké.

6. Geen copy meer waarin organisaties ‘constant op zoek zijn naar’ dit of dat. Betere manieren om u te helpen, of talent bijvoorbeeld. Echt cónstant? Ook als je aan het 3D-printen bent?

5. Geen artikelen, whitepapers en tweets meer waarin de woorden ‘tv’ en ‘nog altijd’ samen voorkomen. En al helemaal niet meer beweren dat YouTube in wezen ook tv is (want: bewegend beeld op een scherm). Non-lineair kijken hoe een vlogpuber 35 minuten lang kauwgom ‘test’ is wezenlijk anders dan het Eurovisie Songfestival – vreemd dat mensen dat (‘nog altijd’) niet snappen.

7. Geen gemiemel meer over het gebrek aan moed, durf en lef aan klantzijde. Misschien zeggen ze nee omdat ze je idee gewoon niet zo goed vinden? En héél misschien hebben ze wel gewoon gelijk? Verzin gewoon nét even iets beters. Ga er desnoods constant naar op zoek. Dat is nog altijd je vak. Hou ervan, omarm het, doe er niet te huilerig over (I’m looking at you, houders van ‘jongens laten we met z’n allen nou toch’-speeches op vakevenementen). Maar blijf ook die palmbomen schetsen. Want je weet maar nooit.

Hidden bonus track
8. Geen inhakers meer met goede voornemens op 1 januari. Wat een cliché. Echt, schaam je.