Leestips

Aanbevolen boeken over activatie, (neuro)marketing, communicatie en reclame

Thinking, Fast and Slow – Daniel Kahneman
En opeens hoorde je menig marketeer over systeem 1 en systeem 2 van ons brein. Fascinerend boek dat veel verder gaat dan neuromarketing en ontrafelt hoe ons brein tot daden komt.

Blink – Malcolm Gladwell
Hoe we in een oogopslag beslissingen kunnen nemen. Waarom dat vaak goed uitpakt. En hoe het ook volstrekt mis kan gaan. Natuurlijk weer in Gladwell’s prettige stijl vol sprekende anekdotes.

How To get People To Do Stuff – Susan Weinschenk
Een aardige opsomming van inzichten, technieken, slimmigheden en trucs. Goede introductie voor wie meer wil weten over verleiden en overtuigen met communicatie.

How Brands Grow: What Marketers Don’t Know – Byron Sharp
Het meest spraakmakende boek over marketing van de laatste jaren? Heilige huisjes uit marketing en reclame worden op basis van harde cijfers genadeloos gesloopt. Love it or hate it, hier kun je als marketingprofessional niet omheen.

Invloed – Robert B. Cialdini
Als je maar één boek op deze lijst leest: lees dan deze. Populair wetenschappelijk, diepgaand maar ook heel toegankelijk. Cialdini vertelt hoe we elke dag verleid worden door communicatie zonder het door te hebben. En hoe je dat zou kunnen voorkomen.

Made To Stick – Why Some Ideas Die And Others Survice – Chip & Dan Heath
Waarom blijft het ene idee hangen en het andere niet? De gebroeders Heath hebben in elk geval een aantal kenmerken van ‘plakkerige’ ideëen verzameld. De voorbeelden waarmee ze die illustreren zijn het interessantste aan dit boek.

Words That Work – Frank Luntz
Noem hem geen super-spindoctor en zeg al helemaal niet dat hij aan framing doet. Luntz helpt naar eigen zeggen politici en bedrijven met ‘messaging’ en ‘providing context’, meer niet. Fascinerend kijkje in de werkwijze van de man die de term “Climate Change” bedacht. Zijn motto: It’s not what you say, it’s what they hear.

George Lakoff – The All New Don’t Think Of An Elephant
Luntz’ tegenhanger aan de (naar Amerikaanse begrippen) linkerzijde van het politiek spectrum schreef met dit boek hét standaardwerk over framing. Hoe woordkeuzes elke dag weer de koers van een wereldmacht bepalen, en wat wij daarvan kunnen leren. Een onmisbaar boek, nu in geactualiseerde uitgave.

Nudge – Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein
Half pleidooi voor een nieuwe filosofie voor openbaar bestuur, half overzicht van bekende onderzoeken naar beïnvloedingstechnieken. Die combinatie is soms eigenaardig, maar maakt Nudge wel een goeie introductie voor iedereen in de non-profit sector.

De Contentbijbel – Cor Hospes
Storytelling, persuasion, positionering (vind je STE), redactieformules en plankjes, Flipje van Tiel en de tattoobaardmannen van Tenue de Nimes: wat komt er eigenlijk niet langs? Grappig: ik leerde Cor kennen als zanger/podiumbeest van een gelegenheidsbandje waarin ik soms gitaar speel. Blijkt hij veel van mijn obsessies te delen én er geweldig over te schrijven. Aanrader.

Growth Hacker Marketing – Ryan HolidayRyan Holiday is een interessant figuur omdat hij hypes tegelijk creëert en doorprikt. Growth hacking is een mengeling van oude wijn, gebakken lucht én waardevolle nieuwe inzichten en vooral die laatste vat Holiday op vermakelijke wijze samen.

Antonio Damasio – Het Gelijk van Spinoza
Damasio brengt hersenwetenschap en filosofie samen in een subliem leesbaar en fascinerend boek over hoe onze emoties ons handelen sturen – vaak zonder dat de ratio dat in de gaten heeft.

Predictably Irrational – Dan Ariely
Menselijk gedrag is vaak irrationeel, maar dat betekent niet dat het willekeurig is. Ariely legt de patronen bloot achter irrationeel (consumenten)gedrag. Van harte aanbevolen.

Hooked – hoe je mensen ‘verslaafd’ maakt aan je product – Nir Eyal Trigger, Action, Reward, Investment: de cyclus die leidt tot succesvolle apps en sites. Na afloop analyseren waarom dingen succesvol zijn, betekent nog niet dat je nieuwe successen kunt voorspellen, maar Eyal’s analyse snijdt zeker hout.

Thank You For Arguing – Jay Heinrichs
Stijlfiguren, drogredenen en meer: retorica in een hedendaags jasje. Ideaal als je meer wilt weten over de klassieke argumentatieleer, die vaak nog verbluffend actueel is. Ook handig als opfriscursus!

Story – Robert McKee
Hét standaardwerk over verhaalstructuur. McKee is één van de grootste scenariodokters van Hollywood en zijn lessen zijn van grote waarde voor iedereen die in zijn communicatie met storytelling aan de slag wil.

Shopper Marketing – Marcus Stahlberg
Veel verschillende inzichten en benaderingen in deze verzameling essays van verschillende shopper marketing experts. Soms spreken ze elkaar tegen, wat alleen maar aantoont hoezeer dit deelgebied van marketing nog volop in ontwikkeling is.

Contagious – why things catch on – Jonah Berger

Berger gaat verder waar boeken als The Tipping Point en Made To Stick ophouden: weer een stapje dieper in de mechanieken die leiden tot trend, hype of viral. Zijn classificatie van emoties die wel en juist niet tot actie leiden is een zeer waardevolle toevoeging aan het vakgebied!

All Marketers Are Liars Tell Stories – Seth Godin
De boeken van Godin lezen vaak als een lange blogpost of column. Ik houd daar wel van. Met dit boek zette hij in zijn eigen, soms lekker rellerige stijl storytelling op de kaart bij een generatie marketeers. En dat door ze voor leugenaars, sorry: storytellers uit te maken.

Brainfluence: Persuade & Convince Consumers With Neuromarketing – Roger Dooley
Toegankelijke, en daardoor soms wat oppervlakkige inleiding in neuromarketing. Prettig als introductie en als praktijkgerichte vertaling van het gedachtegoed van andere boeken op deze lijst.

John Caples – Tested Advertising Methods
Caples schreef begin vorige eeuw de legendarisch effectieve headline ‘They Laughed When I Sat Down At The Piano”. Zijn direct marketing bijbel verscheen voor het eerst in 1931. Mijn exemplaar is beduimeld, vergeeld maar nog steeds verrassend relevant. Tip: roep niet dat de oude regels niet meer gelden tot je de oude regels van Caples kent. Neuromarketing en usability avant la lettre!

De Act Factor – Tim den Heijer
Theorie maar vooral praktijk van activatie: waarom het belangrijk is, waarom het werkt – en waarom het soms niet werkt. Door de schrijver van dit blog.